Geçmiştedaki
sistemi “ayrılırken öde” ya da “dağıtım” esasından oluşmaktaydı Bu sisteme göre
rozet imalat hangi bir yıl haykırışlere ödenen haykırış aylıkları, çalışmakta
olan aktif nüfusun ödediği primlerle karşılanmaktadır. ve parametreler aynı
kaldığı taktirde “dağıtım” sistemi, en cazip, uygun, kolay ve sorunsuz bir
sistem olup enflasyonist baskılara rahatça karşı Rozet imalatı dönemde haykırış
aylığı alanlar (pasif üyeler) ile prim ödeyen çalışanların (aktif üyeler)
arasındaki bu kaderini tayin eden en önemli ölçüttür. promosyon ürünleri 15 yıldır yaşlı nüfusun
oranının giderek artması ile yaşanan demografik değişimler, “dağıtım” yöntemini
benimseyen sistemini doğrudan büyük ölçüde etkilemiştir. Bu da tehlikeli
boyutlarda finansman sorunlarının ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Söz konusu
bu ve böylelikle topluma yüklenmiştir.Yaşının yükseltilmesi • Minimum prim
ödeme süresinin arttırılması • Haykırış aylığı hesabına esas teşkil eden
matrahı oluşturan yıllık ortalama kazanç tespitinin ucuz promosyon ürünleri yıl veya
yıllar yerine tüm hizmet süresine yayılması • 3 basamağa yayılması Buradaki
amaç, 1. ayaktaki ana sistemin maliyetini ve yükünü, seviyesini düşürerek,
aradaki açığı özel planlarıyla finanse ederek kapatmaktır. Ancak bütün bu
çözümler mali sorunları sadece ertelemeye yaramaktaydı. yapılan reformu,
sistemin zorunluluk kısmına odaklanmıştır. İlave gönüllü planların olduğu
üçüncü ayak, yeni sistem için önemli olmakla beraber, zorunlu sistemin finansal
sürdürülebilirlik sorununu çözememektedir. Sorunun çözümü için, sosyal
güvenliğin yaşlılık kısmına ilişkin bireysel hesaplar işletilmektedir. Yaşlılık
haykırışliği ile ilgili hizmetin özel tedarikçileri, reform içinde yer alarak
önemli rol oynamışlardır. Bununla birlikte özel tedarikçilerin işe karışması,
Polonya’da sosyal güvenliğin özelleşmesi anlamına gelmemektedir. Sadece sosyal
güvenliğin bir kısmının işleyişine özel tedarikçiler davet edilmiştir. Sistem,
bunu mümkün kılacak ve tutarlı çalışacak şekilde tasarlanmıştır. Polonya’nın
zorunlu yaşlılık sistemi olan birinci ve ikinci ayak birlikte tamamen aynı rolü
oynamakla beraber, rozet imalatı birinin gelecekteki haykırış maaşlarının
kaynağını oluşturma bakımından farklılıkları bulunmaktadır.
Yeni yaşlılık sisteminin yegane sosyal amacı, insanların yaşam, ilginç promosyon ürünleri
boyu gelirlerinin etkin ve güvenli şekilde toplanmasını sağlamaktır. Yaşlılık
sistemi, birinci ve ikinci ayaklar olmak üzere iki alt kısma ayrılmıştır. Yeni
sistemin birinci ve ikinci ayakları yeni doğmuş ikizler olup, önceki sistemlea
dayanmakta ve yaşlılık katkıları iki ayak arasında bölünmektedir. Birinci aya
nk “dağıtım” esaslı ve daha çok işverenlerin katkılarıyla finanse edilirken, ikinci ayak ise tam fonlu olup tümüyle çalışanların katkılarıyla finanse
de
belirlenmektedir.
n
da tam bir reform paketi 1998 yılında hazırlanarak parlementoya
sunulmuştur ve böylece “zorunlu”, 1 Ocak 1999’dan itibaren yürürlüğe girmiştir.
Ancak burada en önemli adım, işçilerin tasarruflarının yeni bireysel hesaplara
Yeni sistemi, 31 Aralık 1948’den promosyon ürünleri doğanlar
için eski sistemin yerini almıştır. Belirli fayda (defined benefit) esaslı
programdan, belirli katkı (defined contribution) esaslı programa geçildiği yeni
sistem, diğer ülkelerde uygulamaya giren reformlarla benzerlikler taşımaktadır.
m tasarımı hem de aşamalı uygulaması, diğer ülkelerde yapılan reformlarından
Dünya Bankası’nın yaklaşımını bir çok yönden takip etmekle birlikte, reformun
heönemli farklılıklar göstermektedir. geçiş süreci, 3 yaş grubuna bölünmüştür. 30
eni karma sisteme katılmak zorunda bırakılmıştır. 30-50 yaş arasındaki
vatandaş
ylar, yeni ulusal belirli katkı planına katkı yapma zorunluluğunda bulunmakla beraber, yeni belirli katkılı özel fonlarına katkı yapmayı 30 Eylül
.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder